آوار

انرژی.موفقیت.قهوه

آوار

انرژی.موفقیت.قهوه

درباره system of a down

بعد از مطلبی که در مورد METALICCA  نگاشتم خیلی از دوستان  اصرار کردند که در مورد گروه SYSTEM OF A DOWN که در ادامه مطلب به اختصار آنها را  SOAD خواهیم نامید, بنگارم به روال مطالب قبلی‚ کاری با محل تولد و اسم مامان  وبابای اعضای گروه ندارم وسیر تحول گروه در آلبوم هایشان را مورد بررسی قرار می دهم:

پروژه جادوگر بلر  فیلمی بود که در زمان خود سر و صدای زیادی بپا کرد و بدلیل ساختار مستند-واقعی فیلم بود همراه با ترس وحشت مرگ ودرجنگل گم و گور شدن ... و خلاصه تمامی مصالح یک فیلم ترسناک را داشت  اما خصیصه اصلی و بسیار مهمتر این فیلم معرفی یک گروه جدید در عرصه راک-متال بود سال 1994 بود که SOAD  با این فیلم و اهنگ SPIDER که برای این فیلم خوانده بودند مطرح شدند.

آهنگهای اولیه گروه به معنای واقعی هوی متال بود ریتم های سریع و بدون وقفه درام (ریف) مشخصه اصلی آثار اولیه گروه بود. طبق معمول گروههای متال قیافه های اجق وجق پای ثابت گروه جدید بوداما تنها وجه تمایز  و تعجب بر انگیز آن چهره صمیمی و شرقی خواننده آن بود و همچنین لحن صدا ( سریع و بی وقفه مثل خود موسیقی متال) و استفاده از نواهای شرقی (مثل فلوت و گیتار روسی) در پس زمینه آهنگها این باور را قوت بخشید بعدا کشف بعمل آمد که حضرات آیات بچه ارمنستان و بزرگ شده لس آنجلس می باشند. همین به موزیک خشن و گوش خراششان نوعی صمیمیت و آشنا ئی می بخشید. القصه با آلبوم TOXICITY  گروه مثل توپ صدا کرد که این دومین آلبومشان بود.

آلبوم اول SYSTEM OF A DOWN   بود که اهنگ SPIDER  هم از همان آلبوم بود.  TOXICITY یک اتفاق در هزاره جدید برای موسیقی راک بود و توانست متال را دوباره احیا کرده و از زوال آن (که توسط متالیکا این سقوط داشت شدت میافت) جلوگیری کند سال 2001 گروه SOAD جایزه GRAMMY  را برای TOXICITY  بعنوان بهترین آلبوم متال دریافت کرد.

از جمله بهنرین آهنگهای این آلبوم می توان به ARIELS وTOXICITY وATWA  وSYCHO  اشاره کرد. طبق معمول وقتی یک گروه یک شبه به موفقیت عظیمی می رسد بچه هایش دست و پایشان  را کمی تا قسمتی گم می کنند واز خود بی خود می شوند بچه های SOAD  علیرغم اینکه خیلی حواسشان را جمع کرده بودند تا من به شان گیر ندهم ولی نشد و آلبوم بعد یشان  STEAL THIS ALBUM نسبت به TOXICITY یک عقبگرد کامل به حساب می آمد.

دراین آلبوم فقط آهنگ MR JACK  یک مقدار قابل عرض بود . در سال 2005 گروه تصمیم به تقویت دوباره خود گرفت ویکضرب دو البوم به نامهای MESMERISE و HYPNOTIZE را عرضه کرد

که از اولی آهنگ B.Y.O.B. و QUESTION بسیار مورد توجه قرار گرفت و از دومی تا آنجا که اطلاع دارم اهنگ LONELY DAY  رو بورس می باشد اما هنوز تا TOXICITY راه درازی باقی مانده است. گروه SOAD  همواره قتل عام ارمنیها توسط دولت عثمانی در سال 1916   را محکوم کرده وجد وآبا خودشان هم جزو کسانی بودند که به خاطر این قتل عام آواره وطن شدند و به آمریکا مهاجرت

کردند . از دیگر مهاجران معروف ارمنی می توان به الیا کازان کارگردان معروف امریکائی که در اصل اهل ترکیه بود نیز اشاره کرد.

به هر بچه های soad اهل سیاست هم هستند و در تلاشند تا دولت ترکیه قتل عام سال 1916 را به رسمیت بشناسد کاری که تا به امروز صورت پیدا نکرده است ودر زمان حمله آمریکا به عراق هم در صف اول منتقدین این جنگ قرار داشتند در ابتدا که این گروه معروف شد این شائبه به وجود امد که آنها ایرانی هستند که تصوری نادرست می باشد. من به شخصه اوج کار گروه را در اهنگ question  می دانم که در آن مفهوم زندگی و مرگ را مورد نقد قرار دادند و الحق ویدئو کلیپ زیبایش هم حق مطلب را تا حدود زیادی ادا کرد و نکته جالب خلق نوعی فضای باروک و قرن نوزدهمی در این اثر بود . به هر حال محتوای آثار گروه طیف وسیعی از مفاهیم اعم از خاطرات کودکی – نکوهش جنگ زندگی ماشینی و تنهائی انسان- ترس از عوامل ناشناخته- جهان پس از مرگ .... را در بر می گیرد

در مجموع باید گفت نقش اصلی در گروه را جان اولدمایان( همون کچله که همش به آسمون نگاه می کنه) بازی می کند او گیتاریست بسیار زبردستی می باشد.

 

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
meysam شنبه 25 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 12:37

avazi ashghal vaghti darbary john dolmahan harf mizani dahneto ab bekesh همون کچله که همش به آسمون نگاه می کنه) man roo in groh tasob darm hlite ke bye.

امیر جمعه 13 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 15:15 http://tiara.blogsky.com

سلام
وبت خیلی زیباست وب من هم راجع متال و راک هستش حتما یه سر به ما بزن باهم تبادل لینک کنیم . باتشکر

متشکرم . راک و متال .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد